Historia

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Ruokolahden osasto perustettiin heinäkuussa 1924. Hankkeen puuhamiehinä olivat August Wilhelm Lund, joka valittiin yhdistyksen puheenjohtajaksi ja Emil Ahonen, joka valittiin sihteeriksi ja rahastonhoitajaksi. Innostusta paikallisen yhdistyksen perustamiseen oli puhaltamassa kouluneuvos Erik Mandélin, yksi liiton johtohenkilöistä. Ensimmäisinä kesinä lapsille järjestettiin uima- ja leikkikursseja ja järjestettiin ompeluseuroja varojen keräämiseksi. Toiminta hiipui ja 1930-luvulla loppui kokonaan.

Toiminta käynnistyi uudelleen talvisodan jälkeen. Puheenjohtajaksi ryhtyi kunnanlääkäri Elli Cleve-Laurell ja hänen puolisonsa T.V.K. Laurell toimi sihteerinä ja rahastonhoitajana. Sota-aikana toiminta keskittyi lähinnä sotaorpojen auttamiseen. Yhdistyksessä toimi erillinen sotakummivaliokunta, jonka johdossa oli apteekkari Elma Kariluoto. Aineellista apua saatiin Ruotsista ja Amerikasta.

Rauhan tultua syksyllä 1945 osaston toiminta vilkastui, kylillä toimi oma kylämiesverkosto, jossa toimi lähinnä opettajia. Näin apua tarvitsevat kylien lapsetkin tavoitettiin. Yhdistys palkkasi kodinhoitajan suurperheiden tarpeisiin ja oli mukana neuvolatoiminnan järjestämisessä kuntaan.

Toiminta 1960-luvulla oli hiljaista. Vuonna 1968 silloisen puheenjohtajan Toini Huttulan aloitteesta käynnistettiin päiväkerhotoiminta yhteistyössä seurakunnan ja kunnan kanssa. Vastuu päiväkerhotoiminnasta siirtyi kokonaan seurakunnalle vuonna 1973.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Ruokolahden osasto on ollut aloitteellinen monissa asioissa. Sen toimesta on käynnistynyt muun muassa perheliikunta, nuorisopoliisin toiminta ja tukioppilastoiminta. Vuonna 1984 yhdistyksen viettäessä 60-vuotisjuhlaa, se sai vieraakseen arkkiatri Arvo Ylpön, Jaakkiman kristillisen opiston sali oli täynnä juhlavieraita ja ohjelman esittäjiä.

1990-luvulla lapsille järjestettiin taidetapahtuma yhdessä taideyhdistyksen kanssa. Vuonna 1993 yhdistys sai kunnan sivistyslautakunnan myöntämän kulttuuripalkinnon. Samoihin aikoihin ryhdyttiin seurakunnan kanssa järjestämään perhekahvilatoimintaa.

Osaston toiminta jatkuu edelleen. Toimijat ja tekijät ovat vaihtuneet. Työtä lasten ja lapsiperheiden eteen tarvitaan edelleen. Kupperiskeikka-tapahtuma liikuttaa lapsia ja vanhempia, kun eletään vuotta 2017.

Teksti: Airi Ruokonen 2017
Lähde: Pirkko Muhonen Mannerheimin lastensuojeluliiton Ruokolahden osaston 90-vuotishistoriikki.